Fantje ne marajo brati. V vsakem primeru se zatekajo k knjigam manj kot dekleta. To so ugotovile znanstvene študije in še več: tudi fantje niso tako dobri v pisanju. Še pogosteje jih prizadene bralno-črkovalna šibkost kot šolarke.
Stereotip, s katerim se sama ne morem popolnoma ne strinjati. Vsaj ko pogledam svojega velikega sina in primerjam njegovo bralno vedenje z mojim. Medtem ko jaz prebiram eno knjigo za drugo, on odklanja najboljše otroške knjige. Pa vendar starši spodbujamo branje kot iz učbenika. Torej, kako lahko še vedno motivirate fante za branje? In kaj pravzaprav šteje za branje? Ali mora biti to vedno velika otroška knjižna literatura ali obstajajo še drugi bralni užitki, ki na koncu služijo istemu namenu?
Prvo srečanje s knjigami: branje na glas je vse!
Starša sva začela brati obema otrokoma že v zgodnjih letih. Branje na glas je moja strast. Res z neusklajenimi glasovi, ampak celoto knjigo. Sprva sem samo jaz bral našemu prvorojencu, pri drugem otroku, je imel tudi oče svoje velike bralne predstave. Izmenjevala sva se. Še posebej starejši sin je imel rad te večerne rituale, medtem ko je mlajši pogosto raje spal in včasih preskočil lekcijo branja.
Prebirali smo slikanice, pravljice in precej zgodaj tudi zahtevnejše in obsežnejše otroške knjige, večinoma 2-3 leta starejše od priporočene starosti. V osnovni šoli je hitro postalo jasno, da so se številna glasna branja izkazala za koristna. Učitelji niso ugotavljali le napredka pri osnovnem branju, temveč tudi razumevanje besedila in osredotočenost na besedne naloge.
Vendar zdaj 11-letnik še vedno nerad bere sam. Kadar pa bere, so to “le” stripi, leposlovje ali šolske knjige. Medtem ko si njegov najboljši prijatelj od mene izposoja 500-stranske knjige in je celo prebral Gospodarja prstanov. So njegovi starši tudi toliko brali? Na žalost tega ne vem.
Vsak otrok ima svoj okus za branje
Vem le, da so naši bralni okusi različni. To se je izkazalo že v času našega branja. Čeprav imam rada domišljijske in nenavadne zgodbe, se mora za mojega sina dogajanje odvijati tukaj in zdaj. Vse ostalo se mu zdi nerealno. Debele knjige ga naravnost prevzamejo, ko vidi le številne strani. In na splošno bere le, kadar to služi določenemu namenu: neleposlovne knjige za pridobivanje znanja, ki ga zares zanima. Ali knjige, ki se v učilnici obravnavajo kot šolsko branje, ki jih mora prebrati, da dobi dobro oceno. Branje kot zabava po drugi strani ni njegova stvar. In če je tako, potem imam raje stripe. To se naredi hitro in veliko slik si je treba ogledati. Raje posluša debelejše knjige kot zvočno knjigo.
Drugi sin, torej tisti, ki je pogosto preveč utrujen, da bi zvečer glasno bral, pa je povsem drugačen. Z veliko želje poseže po prvih knjigah in jih naenkrat prebere. Še posebej obožuje zgodbe o živalih, pa tudi stripe iz sveta Minecrafta in fantazije. Je šele v prvem razredu in je že sam prebral skoraj toliko knjig kot njegov 4 leta starejši brat. Seveda precej preproste, ki ustrezajo njegovi bralni starosti. Ampak vsaj.
Oba fanta bereta-vsak na svoj način in glede na svoj interes. Četudi to ne ustreza mojim bralnim navadam. Toda kaj je mogoče storiti, da bi spodbudili fante (in dekleta), ki so utrujeni od branja? In kakšne alternative za branje obstajajo?
10 nasvetov za motivacijo fantov (in deklet) za branje
1. Najbolje je brati na glas dlje časa, dokler otrok to potrebuje. Tudi v osnovnošolsko obdobje. Za mnoge starše je poglavje glasnega branja zaključeno najpozneje v drugem razredu. Potreben pa je čas, da se razvijejo bralne veščine in se lahko lotimo knjig, ki otroka resnično zanimajo. Lep stranski učinek: skupno branje na glas ne samo krepi vez med starši in otroki, ampak daje tudi priložnost za pogovor o različnih temah, ki so pomembne v vsakdanjem življenju.
2. Kar je bilo prebrano v dobi slikanic z neusklajenimi glasovi, je zdaj mogoče storiti z razdeljenimi vlogami za začetnike branja. Pustite svojemu otroku, da bere skupaj z vami.
3. Po drugi strani pa nekateri otroci doma sploh ne berejo. Zato je pomembno, da so ponudbe tudi v vrtcu in šoli. Na primer v obliki kamišibaja, kina s slikanicami ali v obliki zgodb, ki se berejo izmenično. Tudi v 9. razredu sem uživala, ko nam je učitelj za nagrado prebral kratko zgodbo. Poleg tega so bralni kotički in šolske knjižnice odlična priložnost za spoznavanje različnih knjižnih ponudb. Ali pa bralno tekmovanje ali majhna predstavitev vaše najljubše knjige?
4. Preberite na glas, preberite skupaj ali ponudite samo teme in knjige, ki otroka zanimajo. Vprašajte Od priljubljenih iger in televizijskih junakov do detektivskih zgodb, športa in pustolovščin: na voljo je knjiga za vsakega otroka!
5. Vsebina branja ali število strani v knjigi povečuje le počasi. Tanjša kot je knjiga, hitrejši je bralni uspeh (“Prebral sem celo knjigo!“)
6. Včasih pomaga tudi igriva motivacija, na primer z zbiranjem točk pri trgovcu. Še posebej, če se želite primerjati z drugimi otroki v razredu.
7. Poslovite se od dejstva, da morajo biti vedno pedagoško dragocene knjige. Branje je branje. Stripi in manga so v redu. Zares! Medtem so priljubljene knjižne serije, kot so “Čarobna hiška”, “Rico in Oskar” ali biografije, kot je “Ana Frank”, na voljo tudi v obliki stripov. Resnično!
8. Zanimanje in lastna bralna sposobnost se pogosto razhajata. Včasih je branje knjig vsebinsko preveč dolgočasno, medtem ko so knjige, primerne starosti, še vedno prezahtevne. Z” lahko berljivimi ” naslovi se začetniki branja in ljubitelji branja dobro obnesejo. Obstaja veliko odličnih ponudb s skrajšanim besedilom, ki so priporočljive za otroke med 9.in 13. letom.
9. Pisave so različne. Obstajajo ljudje, ki preprosto ne marajo brati knjig za zabavo. Moraš se sprijazniti s tem. Kaj pa revije, detektivske zgodbe, ob katerih lahko sestavljate uganke, ali konzolne ali namizne igre z veliko besedila, v katerih morate prebrati dialoge ali odgovarjati na vprašanja kviza? Tudi alternativne možnosti branja lahko služijo svojemu namenu, in sicer bralni pismenosti, pravopisu in razumevanju besedila.
10. Če fante zanimajo konkretna dejstva, lahko dobro neleposlovno knjigo preberejo od začetka do konca. V tem primeru lahko pripovedna neleposlovna literatura vsekakor doseže uspeh. Moč je najti odlične serije, kot npr. arheološke zgodbe ali potovalne dogodivščine.
Upam, da bodo moji nasveti pripomogli k temu, da ne boste brali le debelih otroških knjig. Če ima otrok večji užitek ob prebiranju otroške revije, je to tudi uspeh! Kdo ve, morda mora želja po knjigi najprej malo dozoreti!
In ker sem zdaj toliko razmišljala o naših in fantovih bralnih navadah, sem takoj naročila najnovejši del naše najljubše serije knjig “Lucifer junior”! Prebrala jo bom obema fantoma – skupaj!
vir: Marsha Kömpel, donbosco-medien.de; prevod in priredba bans
Vaš komentar