15. nedelja med letom

10. julija, 2021

Pojdi in prerokuj mojemu ljudstvu

Amos je najstarejši starozavezni prerok, čigar besede so zapisane v posebni knjigi. Nastopil je sredi 8. stoletja, v času kraljevanja Jerobeama II. v severnem Izraelu. Ta kralj je izkoristil padec sosednje Sirije in je zasedel ozemlje onkraj Jordana, kjer so nekdaj prebivali Izraelci. Te zmage so zbudile sanje o lastni veličini. Trgovske izmenjave s tujino so deželi prinesle določeno blaginjo, hkrati pa tudi povečale družbene razlike. Čut za skupnost, ki bi moral povezovati člane izvoljenega naroda se je umaknil izkoriščanju revnih s strani mogočnikov, kar so opravičevale krivične sodbe nekaterih sodišč. Bogočastje je bilo v tem času na vrhuncu in je izstopalo je s sijajnimi obredi. Vendar je bil to le zunanji blišč, brez prave notranje gorečnosti in pripravljenosti poslušati Boga, ki ne prenese častihlepnosti, krivic in izkoriščanja revnih, ki se niso sposobni sami braniti.

Amos je Jud iz Tekoe, mesteca blizu Betlehema, a Bog ga je poslal prerokovat na sever, v svetišče v Betelu. Njegov prihod kaže, da je izvoljeno ljudstvo, čeprav versko in politično razdeljeno, v Božjih očeh eno samo ljudstvo. Njegovo poslanstvo pa je bilo kratkotrajno, le nekaj mesecev, kajti duhovnik iz Betela ga zatoži pri kralju in ga izžene kot kršilca javnega reda. Amos se je opravičeval: »Nisem bil prerok in ne sin preroka, redil sem govedo in gojil smokve. Gospod me je vzel izza črede in Gospod mi je rekel: ‘Pojdi, prerokuj mojemu ljudstvu Izraelu!’«

Kako se lahko kosa preprost pastir z duhovnikom! Vendar Amos kljub temu odkrije, da ima sposobnost pritegniti poslušalce. V njegovi knjigi najdemo osem napovedi proti sosednjim narodom, a ne sme zamolčati napovedi proti lastnemu ljudstvu. Ime Amos v hebrejščini pomeni »nosilec« in osebno se zaveda, da je poslan s posebnim sporočilom in zato ne govori v svojem imenu. In prav tukaj se vidi razlika med duhovnikom Amacjem in Amosom: duhovnik trdi, da je gospodar svetišča kralj in zato mora poslušati svojega gospodarja, Amos pa trdi, da je njegov gospodar Bog, ki ga je poslal in mu naročil, kaj mora sporočiti ljudstvu.

V času preganjanj so se apostoli srečevali s podobnim nerazumevanjem: govorili so v Jezusovem imenu, pričevali so za resnico, duhovniki pa so jim prepovedovali govoriti v tem imenu. Peter in Janez sta jim odgovarjala: »Presodite, kaj je bolj pravično pred Bogom: poslušati vas ali Boga? Ne moreva, da ne bi govorila o tem, kar sva videla in slišala.«

Župnik Branko Balažic SDB