Salezijanci v svetu digitalne kulture: pogovor z don Gildasiem Mendesom, SDB

V rubriki Smernice in navodila Glasila vrhovnega sveta št. 440 za obdobje julij-december 2023 je objavljeno pismo, ki ga je podpisal don Gildasio Mendes, vrhovni delegat za družbeno obveščanje, z naslovom Na poti z mladimi v digitalni kulturi (https://www.salve.si/blog/gildasio_pismo/). Dokument, ki je nastal kot odziv na zahteve iz različnih delov salezijanskega sveta, je rezultat skupnega dela v Svetu za družbeno obveščanje po pogovorih z vsakim delegatom, obiskih in številnih srečanjih. Podarjen je vsakemu salezijancu kot povabilo, za spoznavanje in učenje tega nepogrešljivega sredstva našega vsakdanjega življenja, da bi se naučili ustrezno komunicirati in jih uporabljati pri pastorali mladih.

Zato je ANS opravila pogovor z vrhovnim svetovalcem. V tem intervjuju don Gildasio Mendes, v odgovorih na 10 vprašanj, predstavi dokument in pojasni njegov pomen in cilje.

Zakaj je svetovalec za družbeno obveščanje pri vrhovnem svetu salezijanske Družbe objavil pismo z naslovom Na poti z mladimi v digitalni kulturi?

Na področju komunikacije doživljamo revolucijo in nič več ne bo tako, kot je bilo. Salezijanci smo poklicani, da odgovorimo na pomembna vprašanja, ki jih te ogromne spremembe prinašajo. Tehnologija se spreminja, krščanske vrednote pa ostajajo nespremenjene. Pismo ponovno potrjuje te vrednote, ki so za nas bistvena referenčna točka pri vzgoji mladih. V tem razvijajočem se kontekstu je pomembno, da razumemo digitalno resničnost, izhajajoč iz salezijanske perspektive.

Izhodišče pisma je vprašanje: Kako živeti in posredovati don Boska in njegovo karizmo v digitalnem svetu, ne da bi pri tem izgubili dušo? Kako lahko to storimo?

Naš cilj je vedno ostati v koraku s časom. Skupaj z laiki želimo biti razlagalci sodobnega sveta: prisluhniti želimo novim generacijam; spremljati želimo mlade v njihovem družbenem svetu; iščemo nove jezike in nove metode za vzgojo o ljubezni, smislu življenja, osebni in družbeni odgovornosti ter gradnjo osebnega življenjskega projekta, pri čemer izhajamo iz vrednot evangelija in preventivnega sistema. To pomeni komunikacija in evangelizacija. Komunikacija in vzgoja.

V pismu piše, da moramo zagotoviti, da spletno okolje ne bo le varno, ampak tudi duhovno obogateno. Kako to storiti?

Digitalno okolje za nas ni modna muha. Je priložnost, da smo z mladimi v njihovem življenjskem okolju. V to okolje dekleta in fantje prinašajo svoje sanje, zgodbe, izzive in ustvarjalnost. In ne samo to. Iščejo odgovore na vprašanja, ki so ključna za njihovo življenje. Zato je ključnega pomena, da z njimi vzpostavimo dialog. Biti moramo prepoznani kot referenčna točka, kar pomeni razumeti njihov jezik, jih spremljati na njihovi poti, izpostavljati vrednote, ne da bi mlade obsojali. S to prisotnostjo z njimi se rodi skupno in življenjsko koristno potovanje.

Če želimo vplivati na življenja mladih, moramo usposobiti digitalne apostole in misijonarje. Menite, da so salezijanci dovolj izoblikovali te posameznike?

Da bi odgovorili na to vprašanje, moramo upoštevati priporočila Cerkve, ki se vedno loteva velikih izzivov sodobnega sveta. Dejansko nas vabi, da poglobimo antropološko in etično razsežnost digitalnega sveta. V sklepnem dokumentu škofovske sinode o mladih z naslovom Mladi, vera in razločevanje poklicanosti je zapisano: »Digitalno okolje predstavlja za Cerkev izziv na različnih ravneh, zato je nujno poglobiti poznavanje njegove dinamike in razpona možnosti z antropološkega in etičnega vidika.« (št. 145).

Nedavno je bilo v dokumentu prvega zasedanja šestnajste redne generalne skupščine škofovske sinode zapisano, da »ne moremo evangelizirati digitalne kulture, ne da bi jo najprej razumeli« (št. 17, d). S pomočjo teologov in vzgojiteljev je treba razumeti in spodbujati izkušnje, ki smo jih na tem področju že pridobili.

Izobraževanje in evangelizacija sta dva stebra salezijanskega poslanstva. Kakšna so prizadevanja Družbe za evangelizacijo digitalnega okolja?

Salezijanska Družba je ustvarila gibanje komunikatorjev, ki nenehno spremljajo digitalni razvoj. Aktivirali smo interdisciplinarno razmišljanje, pri čemer smo uporabili izkušnje raziskovalcev z naših univerz. Poleg tega je ekipa za družbeno obveščanje – skupaj ekipami za mladinsko pastoralo, formacijo, poslanstvo in ekonomijo – razvila trden program formacijskih srečanj in dogodkov za razumevanje in upravljanje tega pojava na pameten in ustvarjalen način. V tem procesu so mladi vedno protagonisti, in sicer v video produkcijah, filmih, glasbi, plesu in vseh oblikah umetnosti.

Sinodalno poročilo navaja, da je pomembno ustvariti mreže vplivnežev, ki vključujejo ljudi drugih veroizpovedi ali celo tiste, ki ne izpovedujejo nobene vere, vendar želijo sodelovati pri skupnih ciljih za spodbujanje človekovega dostojanstva, pravičnosti in skrbi za naš skupni dom. Kaj menite vi?

Poslanstvo Cerkve in Družbe je evangelizacija, ki se začne z medkulturnostjo. Priporočljivo je vzdrževati živahen pogovor in spoštovati različna stališča. Sodelovanje z ljudmi drugih veroizpovedi ali neverujočih je za nas zelo pomembno. Skupaj lahko poskrbimo, da kvas življenja, ljubezni in duha solidarnosti, ki je v vsakem človeku, raste. Sam ne moreš zmagati. Smo veliko gibanje oseb, ki delujejo v različnih kulturah in na različnih celinah v službi mladih, zlasti najrevnejših. Le tako lahko skrbimo za skupni dom in gradimo mir. Kot komunikatorji smo vedno vzgojitelji mladih.

Rekli ste, da bi bil don Bosko, če bi bil danes tukaj, digitalni raziskovalec in bi se takoj posvetil digitalnim medijem, da bi komuniciral in dosegel mlade. Kaj bi storil?

Don Bosko je dejal, da morajo salezijanci »hoditi s časom«, »ljubiti stvari, ki jih imajo radi mladi«. To pomeni biti tam, kjer so mladi, in jim stati ob strani. Don Bosko je bil protagonist in predstavljam si, da bi bil želel biti tudi danes. Do digitalnih zadev ne bi imel odklonilnega odnosa, ampak bi prisluhnil zahtevam, priložnostim in nevarnostim, ki se pri tem pojavljajo.

Kako pripraviti salezijance na digitalno prihodnost?

Danes smo potopljeni v digitalno revolucijo in umetno inteligenco. V kontekstu sprememb je vedno pomembno izhajati iz naše identitete salezijancev, posvečenih delu z mladimi. Tema 29. generalnega kapitlja je “Vneti za Jezusa Kristusa, posvečeni mladim. Zvesto in preroško živeti svojo salezijansko poklicanost.” Biti moramo zvesti svoji poklicanosti in pričevati o svoji ljubezni do Kristusa in najrevnejših mladih.

Zagotoviti moramo vzgojno in tehnološko usposobljenost, ohranjati zdravo čustveno in duhovno življenje. Poleg tega je pomembno gojiti kritični duh do digitalnega okolja, da bi razumeli njegove mehanizme in igre moči. Naše poslanstvo je humanizacija digitalnega okolja, pri čemer moramo izhajati iz vrednot evangelija in vedno poskrbeti, da so mladi protagonisti tega procesa in niso žrtve.

Kakšen je kljub vsem tehnološkim novostim pomen bratskega občestva v komunikaciji?

V pismu je bilo poudarjeno, da je temelj krščanske komunikacije v evangeliju. Komunikacija v evangeliju pomeni potrjevati vrednote bratstva, usmiljenja, sočutja, dobrodelnosti in solidarnosti do najrevnejših. Tudi pri digitalnem komuniciranju je naše sporočilo zakoreninjeno v izkušnjah, ki jih vsak dan živimo s svojimi deli, ki so v službi drugih.

Na koncu naj povzamem vprašanje, zastavljeno na začetku pisma: kako lahko v spreminjajočem se svetu še naprej ostajamo komunikatorji, zvesti don Bosku in njegovi karizmi? Po mojem mnenju je pomembno, da še naprej živimo in pričujemo o salezijanski karizmi po vsem svetu. Mladi so velik dar, ki nam ga daje Bog. Biti med njimi, jim prisluhniti, hoditi ob njih, kot nas je učil don Bosko, je najboljši možen način, da ne izgubimo stika z mladimi. Don Bosko je vedno zatrjeval, da za vsakega od nas obstaja načrt: z veseljem in velikodušnostjo živeti življenje, ki nam ga je Bog dal. To je bistvo resnične komunikacije!

Add Comment

Za objavo komentarja se morate prijaviti.